wksmits.punt.nl
Abonneren
Abonneer je nu voor nieuwe artikelen op deze website!
Laatste reacties
    Welkom!
    Na ons huwelijk in Dokkum, de verlate huwelijksreis naar Zuidoost Azië, en onze gezamelijke promotie in Groningen, bevinden wij (Danka en Wiep Klaas) ons momenteel in Somerville, in de Verenigde Staten van Amerika waar we allebei werken aan een universiteit (Northeastern University en MIT).

Via dit blog willen we het thuisfront op de hoogte houden van ons doen en laten.
    Een reactie op onze berichtjes of een e-mail wordt natuurlijk altijd gewaardeerd, ook als we geen tijd zouden hebben om direct persoonlijk te reageren.

Alvast bedankt!
    14-21 juni 2008; Conferenties
    In het begin van de zomer zijn er traditioneel gezien veel wetenschappelijke conferenties. Waarschijnlijk heeft dat te maken met het feit dat het dan rustig is in de academische wereld, en mensen tijd hebben om andere dingen te doen...

Nadat Danka terug was gekomen van haar onverwachte bezoek aan Polen, moest ze gelijk vol aan de bak. De jaarlijkse conferentie van de American Society For Microbiology was dit jaar in Boston, en vrijwel het hele Lewis lab nam eraan deel.
    Een week later was het de beurt aan de Boston Bacterial Meeting, waaraan zowel Danka als ik heb deelgenomen. In tegenstelling tot vorig jaar, vond BBM2008 plaats op de main campus van Harvard, dus niet zover bij ons vandaan. De meeting overlapte uiteraard met het EK voetbal, en je kon merken dat er onder de Europeanen aanwezig op de meeting zeker interesse was om dit te volgen. De eerste wedstrijd van het Nederlands elftal heb ik in een kroeg in Central Sq, Cambridge, gezien met een hele club Nederlanders. De onverwachte 3-0 overwinning op Italië droeg zeker bij aan de goede sfeer daar. De uitslag van de wedstrijd tegen Frankrijk, die samenviel met de postersessie van BBM, vond ik uit via de laptop van iemand van Harvard.

Tot slot ben ik een week lang naar een conferentie in Noorwegen geweest. Deze meeting werd georganiseerd door EMBO, de European Molecular Biology Organisation. De verbinding vanuit Boston was verre van ideaal; uiteindelijk besloot ik via Reykjavik te vliegen met Icelandair. Ik moest vanwege logistieke redenen wel een dag voor de conferentie in Oslo aankomen (en een dag erna vertrekken), maar daardoor had ik wel de gelegenheid om wat van de stad mee te pikken.
    Het weer was niet het beste wat ik me had kunnen wensen, maar het was in ieder geval niet koud. Een buitje nu en dan kon ik wel verstouwen.

Nobel Peace Center, aan de haven van Oslo

De avond voor en na de conferentie verbleef ik in het Anker Hostel, wat niet te ver van de binnenstad ligt. De eerste dag heb ik vooral rondgelopen om een beetje sfeer te proeven; onder meer langs de haven en de "hoofdstraat" Karl Johans Gate (die van het station naar het koninklijk paleis loopt).

De meeting zelf was in Geilo (spreek uit: jeeloo), een bekend Noors ski-gebied. De busreis ernaartoe (geregeld door de organisatie) duurde zo'n vier uur, en voerde ons door een schitterend berggebied met mooie panorama's onderweg. Geilo zelf ligt op hoogte, waardoor de bergen niet echt heel spectaculair waren. Het gebied is bij Noren erg populair voor langlaufen; dan wil je natuurlijk ook niet al te steile bergen.

De eerste paar dagen hebben we niet veel anders gezien dan de binnenkant van het luxe hotel waar we verbleven. Super verzorgd allemaal, en uitstekend eten. De conferentie was erg intensief; een relatief kleine groep (100 man?), lezingen van 8.30 'sochtends tot soms 20.00 's avonds, en omdat de door de deelnemers meegebrachte posters de hele tijd tentoongesteld waren was er ook veel belangstelling voor in de koffiepauzes (dus buiten de geplande tijd voor de poster sessies). Ik heb in een paar dagen een hoop nieuwe mensen leren kennen, waaronder twee Nederlandse professoren (van Harvard Medical School & Case Western Reserve University in Cleveland) waarmee we de Nederlandse overwinning op Roemenië hebben gekeken (het bier was tijdens de wedstrijden in prijs verlaagd van 65 naar 48 Noorse kronen; 5 NKr = ca. 1$).

Op woensdag avond was er een vrijwillige excursie gepland; omdat het daar in deze tijd van het jaar niet echt donker wordt, kun je lang buiten zijn. Speciaal voor de conferentiegangers hadden ze de ski-lift geactiveerd, die ons naar de top van de berg achter het hotel bracht. Daar kon je vervolgens wandelen. Met enkele mensen heb ik uiteindelijk zo'n 3,5 uur gewandeld; de meeste deelnemers waren na een dik uur al weer terug in de bar van het hotel vanwege het feit dat het nu en dan miezerde

Het groepje die-hards om een uur of 10 's avonds

Na de busreis terug had ik nog een kleine dag om in Oslo door te brengen, en ik besloot wat verder buiten de binnenstad te gaan kijken. Allereerst ben ik met de tram naar het Vigelandsparken geweest. Het park is, hoe kan het ook anders, genoemd naar de beeldhouwer Gustav Vigeland, en staat vol met zijn werk; beelden van vooral naakte mensen in allerlei omstandigheden, soms wat surrealistisch (zoals een man die aangevallen wordt door een horde babies...). De beelden zijn van brons en steen, en op de één of andere manier wel intrigerend.

Zicht op het Vigelandsparken, met de binnenstad van Oslo op de achtergrond

Nadat ik een enorme onweersbui had afgewacht in een koffietentje bij het park (ik was zonder jas), ben ik verder gegaan naar de haven. Daar heb ik vervolgens tijd doorgebracht met het bezichtigen van het Akershus Slott, het fort dat het beeld bepaald van het fjord van Oslo. Het stamt uit de veertiende eeuw, maar er is door de eeuwen zoveel aan verbouwd dat het nu mix van bouwstijlen en materialen is. Vanaf het fort heb je een mooi uitzicht op de haven, waar ook de cruiseschepen binnenkomen (zie foto).

Boem! (kanon @ Akershus Slott)

Vanwege midzomernacht was er een hoop te doen in de stad, en de avond voor mijn vertrek heb ik dan ook doorgebracht met het kijken naar straatacts, en heb ik gegeten in de binnenstad. Ook heb ik tijdens deze dagen eindelijk weer eens een boek kunnen lezen (The Kite Runner van Khaled Hosseini - indrukwekkend). Voor vertrek de volgende ochtend heb ik nog een bezoek kunnen brengen aan de Botanische Tuinen. Daarna was het tijd om met de Airport Express trein weer naar Oslo Airport te gaan (wat overigens op zo'n 50 kilometer afstand van Oslo ligt, maar de trein doet er maar 20 minuten over).

Kim op 27-06-2008 09:40
    Klinkt goed, je bezoek aan Oslo. Leuk om weer enkele bekende dingen op de foto's te zien. Jammer dat je het niet zo goed trof met het weer, maar in zo'n stad is het meestal niet zo'n probleem. Schuilplekken zijn wel te vinden en als het slechts buien zijn, is het ook gauw weer over.
    Het gebied bij Geilo is inderdaad wat minder spectaculair, maar wel mooi. De rit ernaartoe is prachtig. Ik ben zelf een paar jaar geleden op congres geweest in Gol, ook daar in de buurt. Toen gingen we ook met de bus, in de winter door dikke sneeuwbuien. Was als Nederlander wel even wennen, vooral toen je links en rechts de vrachtwagens zag liggen die van de weg gegleden waren (maar dan wel de 'geruststellende' opmerkingen van de collega's: Oh, niets aan de hand, hoor, die heeft gewoon geen winterbanden!).
    Leuk dat je ook nog zoveel hebt meegekregen van de lange dagen. Grappig, zo'n wandeling op de avond!
    En nu weer aan de slag in Boston? Nog vakantieplannen of is die tijd eerst weer voorbij?
    Werk ze weer en veel plezier in Boston!
    Groeten,
    Kim
    wksmits op 27-06-2008 16:09
    Ha Kim,

Best een leuke stad, Oslo! Kleinschalig, maar toch wel met de atmosfeer van een hoofdstad. De rit naar Geilo was inderdaad spectaculair. Het was jammer dat we geen tijd hadden om onderweg even te stoppen. Misschien nog maar eens teruggaan voor een vakantie :-)
    Nu weer aan de slag in Boston, voor zover mijn gebroken duim dat toelaat :-) Vakantie zit er eerst niet in, maar er komen wel een hoop bekenden op bezoek de komende tijd.

Groetjes,
    Wiep Klaas
    op 14-07-2008 23:07
    Zijn wij ook in Oslo geweest maar andere dingen gezien dan jij, zijn meer in centrum gebleven vanwege korte wachttijd voor boot en dan leuk om te zien wat jij gezien hebt!Park lijkt wel interessant, wie weet komen we er nog eens.........heit en mem
    Domeinregistratie en hosting via mijndomein.nl