wksmits.punt.nl
Abonneren
Abonneer je nu voor nieuwe artikelen op deze website!
Laatste reacties
    Welkom!
    Na ons huwelijk in Dokkum, de verlate huwelijksreis naar Zuidoost Azië, en onze gezamelijke promotie in Groningen, bevinden wij (Danka en Wiep Klaas) ons momenteel in Somerville, in de Verenigde Staten van Amerika waar we allebei werken aan een universiteit (Northeastern University en MIT).
     
    Via dit blog willen we het thuisfront op de hoogte houden van ons doen en laten.
    Een reactie op onze berichtjes of een e-mail wordt natuurlijk altijd gewaardeerd, ook als we geen tijd zouden hebben om direct persoonlijk te reageren.
     
    Alvast bedankt!
    23-26 januari 2009; 13th European Career Fair @ MIT
    Na bijna een jaar van voorbereidingen was het eind januari dan eindelijk zover: de dertiende European Career Fair @ MIT (ECF). Daar waar ik vorig jaar nog  als één van de teamleden deelnam, ben ik het afgelopen jaar betrokken geweest als co-voorzitter van het evenement. Voor mij was het dan ook de culminatie van alle inspanningen van het afgelopen jaar.
     
    Het is voor mij vooral een leer-ervaring geweest: wat komt er bij kijken om een dergelijke banenbeurs op poten te zetten, hoe manage je een team van zo'n 40 personen die voor de fair mekaar over het algemeen niet kennen, hoe zit het financieel in elkaar, en hoe zorg je ervoor dat er voldoende kandidaten en werkgevers deelnemen. Ik zal jullie niet vermoeien met de details, maar kan ermee volstaan te zeggen dat ik in de laatste weken voor de fair niet veel aan mijn onderzoek ben toegekomen...
     
    Toen ik, samen met Ramon, als voorzitter van de ECF begon hadden we nog geen idee van de economische crisis die ons te wachten stond. Onze voorzichtige projecties gingen dan ook uit van een soortgelijk aantal deelnemers als het voorgaande jaar. Maar door de crisis werden deze verwachtingen al snel de grond in geboord; heel veel werkgevers (lees: bedrijven) met name zagen af van deelname omdat ze geen mensen aannamen (of juist ontsloegen) of het gewoon financieel niet aankonden. Met een totaal aantal deelnemers van 117 waren we dan aan het eind ook heel content. Wat meer was, er waren een stuk meer deelnemers uit Nederland dan de jaren ervoor. Blijkbaar sijpelt ook in Nederland het besef door dat je tegenwoordig actief goede mensen moet recruteren, en ze niet langer vanzelfsprekend op je af komen. De RUG was dit jaar bijvoorbeeld één van de nieuwe deelnemers; toch leuk om te zien!
     

    Winters weertje in Boston (zicht bij het Hyatt hotel vandaan)
     
    Zoals inmiddels gebruikelijk begonnen de ECF-geaffilieerde activiteiten op vrijdag; ik ben die middag eerst naar een mede door de Europese Commissie georganiseerde panel discussie over entrepreneurship in Europa geweest. Het was vooral een gelegenheid om alvast onze partners te begroeten: de Delegatie van de Europese Commissie in de VS en de MIT International Science and Technology Initiatives (MISTI). Het leggen van dergelijke contacten is een leuke bijkomstigheid van het organiseren van de Career Fair (vond ik tenminste).
    Voor de rest hebben we vrijdag namiddag en avond de fair opgebouwd; met het hele team hebben we ervoor gezorgd dat alle stands opgezet werden, het materiaal werd uitverdeeld, de pakketten die via MIT Mailservices werden bezorgd in de goede stand terecht kwamen etc. Ook hebben we de audio/video en electriciteit aangelegd; alles natuurlijk in samenwerking met MIT Facilities en het bedrijf wat de stands verhuurt Dame.
     

    Het opbouwen van de stands in de Johnson Track
     
    We waren redelijk op tijd klaar, mede dankzij een goede planning en het geluk dat we eerder de locatie in konden dan gepland (er was een sport evenement elders, waardoor de zaal niet in gebruik was door het athletiek team). Danka en ik zijn vervolgens naar het Cambridge Hyatt Regency hotel gegaan: het hotel waarmee we samenwerkten voor dit evenement. Dit ligt dicht bij MIT, en daardoor hoefden we de volgende ochtend vroeg niet helemaal uit Somerville te komen (op een tijd waar er vrijwel geen openbaar vervoer nog is).
     
    Zaterdagochtend zijn we om ongeveer half zeven begonnen; de laatste dingetjes in orde brengen, ontbijt klaarzetten voor de werkgevers, voorkomen dat mensen te vroeg de zaal binnengaan etc. De werkgevers kregen vervolgens zo'n drie kwartier voor de kandidaten toegang tot hun stands, om de promotiematerialen en dergelijke klaar te maken. 
     

    Als kapitein op het schip
     
    Net als vorig jaar hadden we ook nu weer walkie-talkies om de communicatie tussen de teamleden te vergemakkelijken; onmisbaar bij zo'n evenement. We hadden dit jaar ook voor het eerst team apparel, d.w.z. een ECF-das of -sjaal. Dit om de team leden makkelijker herkenbaar te maken. Het was onderdeel van de inspanningen van Ramon en mij om de fair een duidelijker gezicht te geven (we hebben ook bijvoorbeeld een huisstijl laten ontwerpen).
     
    Om 9u 's ochtends ging het vervolgens los; gedurende de hele dag zijn er naar schatting zo'n 3000 candidaten geweest. Het gaat altijd een beetje in golven, maar het is geen moment van de dag echt rustig geweest. Het was voor ons afwachten, omdat we dit jaar een dikke week eerder waren dan de traditionele tijd waarop de fair werd georganiseerd. Nu viel de fair in IAP, waarbij een deel van de studenten van MIT niet op de campus is. Maar naar het zich laat aanzien heeft dat geen negatief effect gehad op de hoeveelheid deelnemers.
     

    Drukte van belang
     
    Voor iedere geinteresseerde was er ook dit jaar weer de catalogus; jullie herinneren je misschien dat Danka zich daar vorig jaar druk mee heeft beziggehouden. Dit jaar werd dit door anderen in mekaar gezet; wederom naar een template die we hebben laten ontwerpen (in het kader van de professionalisering). Om het boekje op tijd bij de drukker te krijgen hebben we op een gegeven moment zelfs een hele dag doorgewerkt (zondagochtend 10u tot maandagochtend 9u, non-stop). Dat was wel even afzien. Maar het resultaat mag er wezen, al zeg ik het zelf...


     Danka showt de catalogus
     
    Naast de drukte van de organisatie hebben we natuurlijk ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om met deze en gene te praten; ben uiteraard bij alle Nederlandse deelnemers langs geweest om de meningen even te peilen, en daarnaast bij een aantal bedrijven die actief zijn de levenswetenschappen.
     

    In gesprek over het netwerk van Europese wetenschappers in de VS

    Danka had zich dit jaar opgeworpen als pijler van het interview team, wat er voor zorgt dat alle kandidaten op de interview dagen na de beurs bij de juiste werkgevers belanden voor interviews. Voor hen begon het werk dan ook gelijk na afloop van de fair, en ging door tot in de kleine uurtjes die avond. Een hoop werk, maar wel dankbaar als je ziet dat het de volgende dag allemaal vrij soepeltjes verloopt. 
     

    Gegevens controleren van de interviews (Katya en Danka)
     
    Gelukkig konden ze nog wel tijd vinden om ook bij het galadiner te zijn dat we 's avonds hadden georganiseerd voor de ECF team leden en de werkgevers. Tijdens dit diner moesten Ramon en ik naar goed gebruik natuurlijk ook speechen; we hadden het thematisch opgehangen aan de inauguratie toespraak van Obama, en ik denk dat het in goede aarde viel.
     
    Bij het gala diner waren ook een aantal alumni co-chairs van de voorgaande edities van de European Career Fair aanwezig; het kon natuurlijk niet anders dan dat er even een foto geschoten moest worden van iedereen samen. Hieronder dus v.l.n.r. (en boven naar beneden): Mike Koeris (ECF2005), Katrin Arnold (ECF2008), Wiep Klaas Smits (ECF2009), Antoine Jérusalem (ECF2007), Sven Loebrich (ECF2008), Predrag Djuranovic (ECF2007) & Ramon Salsas-Escat (ECF2009).



    Na afloop van het diner was er nog de gelegenheid tot na-borrelen, onder begeleiding van de ingehuurde jazz band. En met deel 1 van de fair achter de kiezen konden de meeste team leden zich ook een beetje ontspannen, waardoor we zowaar een vrijwel complete groepsfoto konden maken in de foyer van het hotel!
     

     
    Maar zoals ik al noemde is de ECF niet afgelopen na de zaterdag: er volgen nog twee dagen van interviews voor de werkgevers die van die optie gebruik willen maken. We hebben even snel een optel sommetje gemaakt na afloop van de fair, en er zijn meer dan 1100 interviews gedaan waarvan wij op de hoogte waren. Je kan je voorstellen dat dat ook nog een logistiek kunststukje is geweest om dat in goede banen te leiden. Toch is het allemaal super verlopen, mede doordat Danka en haar team een nieuw systeem implementeerden dat het voor ons makkelijker maakte om alles in de hand te houden.
     
     
    Danka en Ramon tijdens de fair; de candidate information desk op één van de interviewdagen
     
    Voor mij is, terugziend op het hele evenement, misschien wel de grootste voldoening dat ik het gevoel had dat alle team leden het relatief relaxed hebben ondergaan. Dat is toch een teken dat we het allemaal goed in de hand hebben gehad. Ik kijk dan ook met voldoening terug op ECF2009.
     
    We zijn er natuurlijk nog niet klaar mee; we hebben nu nog de financiële afhandeling, en moeten ook nadenken over onze opvolgers. Maar dat zijn zaken die we in de komende weken hopen op te lossen. 
    Ik kan me nu in ieder geval weer 99% bij mijn werk bepalen... toch ook niet onbelangrijk!

    Reacties

    op 12-02-2009 19:36
    Fijn dat het allemaal zo goed is verlopen: scheelt weer een paar kilo zorgen denk ik......grtjs mem en heit
    Commentaar
    Jouw naam/bijnaam
    Website url
    E-mail
    Je Punt profiel
    Hou mij op de hoogte
    Ik wil op de hoogte gehouden worden
    Dit is een verplicht veld
    Domeinregistratie en hosting via mijndomein.nl