wksmits.punt.nl
Abonneren
Abonneer je nu voor nieuwe artikelen op deze website!
Laatste reacties
    Welkom!
    Na ons huwelijk in Dokkum, de verlate huwelijksreis naar Zuidoost Azië, en onze gezamelijke promotie in Groningen, bevinden wij (Danka en Wiep Klaas) ons momenteel in Somerville, in de Verenigde Staten van Amerika waar we allebei werken aan een universiteit (Northeastern University en MIT).
     
    Via dit blog willen we het thuisfront op de hoogte houden van ons doen en laten.
    Een reactie op onze berichtjes of een e-mail wordt natuurlijk altijd gewaardeerd, ook als we geen tijd zouden hebben om direct persoonlijk te reageren.
     
    Alvast bedankt!
    10 en 16 mei 2009; Volvo Ocean Race in Boston
    De grootste zeilwedstrijd ter wereld is de Volvo Ocean Race. Voorheen heette dit driejaarlijkse evenement de Whitbread Race around the World, maar met de komst van een nieuwe hoofdsponsor is het evenement ook van naam veranderd. Als zeil-land heeft Nederland een lange traditie in dit evenement; boten onder Nederlandse vlag hebben al driemaal het eindklassement gewonnen.
     
    De zesde etappe van de race van dit jaar voerde van Rio de Janeiro , Brazilië, naar Boston. De zevende etappe ging van Boston naar Galway, in Ierland. Tussendoor waren de boten een dikke drie weken in de haven, bij Fan Pier, waarbij er natuurlijk van de gelegenheid gebruik werd gemaakt om allerlei activiteiten te organiseren.
     
    Danka en ik zijn bij twee gelegenheden naar de haven gegaan om daarvan een graantje mee te pikken. De eerste keer was op 10 mei, toen we net terug waren van onze Europa trip. Op zo'n eerste dag na terugkomst doe je, mede door de jetlag, toch niet zoveel. En omdat het weer schitterend was, besloten we om een er een uitje van te maken.
     
     
    Uitzicht op Fan Pier
     
    We hebben ondermeer een deel van de Pro-Am race gezien; dit is een wedstrijd in de haven, waarbij professionals en amateurs gezamelijk de boot een bepaald parcours moeten laten afleggen. Alle deelnemende boten zijn van de Volvo Open 70 klasse, wat inhoudt dat ze aan bepaalde afmeting en voorwaarden moeten doen. Desalniettemin is de exacte invulling daarvan aan de teams; het is een beetje als de Formule 1 in auto-races... 
     
    Daarnaast hebben we rondgekeken in de Race Village; dit is een mix van werven, podia, bars en paviljoens waarin alle hoofdsponsoren zich van hun beste kant kunnen laten zien. De meest noemenswaardige waren wel de paviljoens van Volvo en Puma.
    Het Puma paviljoen (foto hieronder) is opgetrokken uit zeecontainers. Die zijn ten opzichte van mekaar verschoven en intern verbonden, zodat er meerdere ruimtes en terrassen ontstaan. De ruimtes zijn in gebruik als bar, winkel en souvenirshop. De terrassen worden gebruikt door toeschouwers van de zeilrace, en mensen die van de zon willen genieten. Ook wij konden het niet laten, en hebben wat Puma/Ocean Race goodies gekocht.
     
     
    Het Puma Paviljoen
     
    Het Volvo paviljoen is een soort reizende tentoonstelling van alles wat Volvo doet; ervoor stond een auto opgetrokken uit Lego-blokjes (net echt; zie foto), en binnenin waren er ondermeer een opengewerkte truck, modellen van motoren, werkvoertuigen etc te zien.
     
     
     
    Lego Volvo
     
     
    Danka aan het roer
     
    Fan Pier is vlakbij het Institute of Contemporary Art, wat gehuisvest is in een modern gebouw dat uitkijkt op de haven. Naast dat het een erg goed museum schijnt te zijn (we zijn er nog nooit aan toegekomen om er naartoe te gaan), zijn de trappen van het gebouw erg in trek als zitplaats. In het café een kopje koffie gekocht, en daarna lekker buiten in het zonnetje zitten...
     
     
    Fan Pier
     
    De tweede keer dat we naar het evenement zijn geweest was op de dag van het vetrek van de teams uit Boston; de bedoeling was om na een vliegende start (op een bepaald tijdstip) een parcours in de haven af te leggen, alvorens zich definitief op weg te begeven naar Ierland.
     
    Het weer was een stuk minder dan de eerste keer; geen blauwe lucht, maar laaghangende bewolking, een koude wind en nu en dan een miezerbuitje. Aan de andere kant, het leverde wel mooie plaatjes op van de boten die in de mist verdwenen...
    We waren aan de late kant, maar omdat er een valse start was geweest, hebben we de hele procedure toch nog mee kunnen maken. Het was indrukwekkend om te zien hoe men met die relatief grote schepen met zijn allen in het nauwe water van de haven langs elkaar manoevreerde, in afwachting van de start.
     
     
     
     
     
     
     
    Even dreigde er opnieuw een herstart omdat een enorme tanker de haven binnenvoer (lekker gepland, havenmeester). Maar er bleek genoeg ruimte voor de tanker om langs de zeilboten te varen (al nam 'ie ze daarbij wel de wind uit de zeilen).
    Buiten de haven hadden de meeste boten de spinnaker erbij opgezet (zie foto hieronder), maar bij een veranderlijke wind - zoals bij het verplichte rondje door de haven - was dat een nadeel (veranderlijke wind). Het is een enorme lap zeil, maar de teams wisten het toch in een rap tempo weg te werken toen dat noodzakelijk was.
     
     
     Spinnakers nog niet binnengehaald

    Toch een heel spektakel, al met al, en leuk om een keer van dichtbij mee te maken.
     
     
    Puma onderweg naar Galway
     
    Meer foto's van het evenement (door Danka en mijzelf gemaakt) vind je hier.

    Reacties

    Commentaar
    Jouw naam/bijnaam
    Website url
    E-mail
    Je Punt profiel
    Hou mij op de hoogte
    Ik wil op de hoogte gehouden worden
    Dit is een verplicht veld
    Domeinregistratie en hosting via mijndomein.nl